تفاوت استپ موتور و سروو موتور

دسته بندی ها : دسته‌بندی نشده ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ مدیر سایت 1157 بازدید
تفاوت استپ موتور و سروو موتور

استپ موتور چیست و اجزای تشکیل دهنده آن 

موتور پله ای به صورت گسسته حرکت کرده و نوعی از موتور dc می باشد که درون آن چندین سیم پیچ در گروهی با نام فاز قرار دارد. زمانی که در هر یک از فاز ها الکتریسیته عبور کند موتور با سرعت یک گام در واحد زمانی می چرخد. در پروژه‌ هایی که احتیاج به کنترل حرکت دقیق دارند استپ موتور ها گزینه بسیار عالی هستند و در اندازه های گوناگون در انواع متنوع و مشخصات الکتریکی مختلف تولید شده اند که در کارهای صنعتی از آن ها استفاده می‌ شود و می‌ توان به در صورت نیاز یکی از انواع استپ موتور را انتخاب نمود. اجزای تشکیل دهنده استپر موتور شامل استاتور، روتور، قاب استپ موتور می باشد. در واقع وابسته به اینکه طول موتور پله ای و گشتاور موتور پله ای چقدر می باشد تعداد طبقات کمتر یا بیشتر است. عمده ترین تفاوت های استپ موتور و سروو موتور در ساختار اولیه شان دانست که در ادامه این مقاله توضیح می دهیم. 

محاسن و معایب استفاده از استپ موتور

می توان پروژه های کنترل موقعیت را با هزینه بسیار کم با استفاده از استپ موتور به انجام رساند. استپ موتور ها ابعاد کوچکی داشته و قادر به اعمال گشتاور زیادی هستند. همچنین این را هم بدانید که استپ موتور ها سایز بندی گوناگون داشته و می توان در پروژه‌ های مختلفی از آن استفاده کرد. درایور های استپ موتور بسیار ساده بوده که و کار کردن با آن ها بسیار آسان است. از معایب استپ موتور می توان به آن اشاره کرد که در سرعت های خیلی بالا قادر به کار کردن نیستند. از دیگر تفاوت های استپ موتور و سروو موتور چگونه کنترل آن ها می باشد.  برای خرید محصولات مذکور به فروشگاه cnc مراجعه کنید. 

محاسن و معایب استفاده از استپ موتور

سروو موتور چیست و چند نوع دارد ؟ 

سرو موتور یک الکترو متور می باشد که در کنار آن مدارات الکترونیکی قرار گرفته است که می توان به داریو ها اشاره کرد. وظیفه دقت دادن به الکتروموتور بر عهده تجهیزات الکترونیکی بوده که این دقت می تواند عبارت از کنترل شتاب و کنترل زاویه، کنترل سرعت و… باشد و وظیفه شفت عمل گردش بر عهده الکتروموتور می باشد. سروو موتور ها در انواع مختلفی موجود هستند که می توان به بدون گیربکس و انواع گیربکس دار آن اشاره کرد. سروو موتورها در اندازه های خیلی بزرگ و خیلی کوچک نیز تولید شده اند که اندازه بزرگ آن در ساخت دستگاه های CNC یا سایر تجهیزات صنعتی استفاده می شود و و اندازه کوچک سروو موتور در تجهیزات مکاترونیکی و پروژه های رباتیک کاربرد دارد. در واقع سروو موتور ها در نوع برق AC و DC موجود هستند که شما می توانید بسته به نیاز خودتان یکی از انواع مختلف سروو موتور را خریداری کنید. تعدادی از مدل های سرو موتور عملکرد خطی دارند به این صورت که به گیربکس متصل هستند و وظیفه تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی بر عهده گیربکس می باشد. در جک های درب برقی منازل نیز از این مدل از سروو موتور استفاده می شود.  

مزایای سروو موتور 

سرو موتور برای کاربردهایی که احتیاج به گشتاور بالا و سرعت بالا می باشد گزینه فوق العاده عالی است. از تفاوت های استپ موتور و سروو موتور می تواند سرعت باشد به طوری که سرعت سروو موتور ها بسیار سریعتر است اما سرعت استپر موتور ها در حدود 2000 rpm است. سروو موتور ها می توانند در سرعت های بالا نرخ گشتاور را تا ۹۰ درصد گشتاور را به دست آورند و بازده سروو موتور ها بیشتر از استپر موتور هست و قادر هستند دو برابر گشتاور نامی را در بازه زمانی کوتاه ایجاد نمایند تا زمانی که احتیاج می باشد از آن استفاده شود. از دیگر مزایای سروو موتور ها کم سرو صدا بودن آن ها است و به دلیل رزونانس در سیستم لرزش ایجاد نمی شود. 

توجه کنید استپر موتور ها مزیت بسیار زیادی دارند اما دارای اندکی محدودیت نیز می باشند که می تواند بسته به کارکرد در دستگاه در عملکرد و کارکرد آن مشکلاتی ایجاد شود. جالب است بدانید استپر موتور ها توان جایگزین نداشته و زمانی که به حداکثر سرعت می رسند مقدار قابل توجهی از توانایی خود را از دست می دهند. توجه نمایید که استپر موتور ها همانند سروو موتورهای در شتاب دادن به یک بار به خوبی عمل نمی کنند. زمانی که برای شتاب دادن به یک بار تلاش کند و نتواند برای رسیدن به گام بعدی گشتاور مورد نیاز را تامین کند در پالس بعدی اختلال ایجاد می شود و موجب موقعیت اشتباه و از دست رفتن یک گام می شود. استپر موتور ها در سیستم کاری باعث رزونانس و ارتعاش می شوند. 

مزایای سروو موتور 

تفاوت استپ موتور و سروو موتور

یکی از چالش های بین سرو موتور و استپ موتور انتخاب آن ها است. در انتخاب موتور عوامل مختلف تعیین کننده هستند که شامل سرعت، درایو، گشتاور، شتاب می باشند. از تفاوت های استپ موتور و سروو موتور تعداد قطب است و به طوری که در استپر موتور قطب های بسیار زیادی وجود دارد که به وسیله جریان الکتریکی و آهنربای مغناطیسی جفت های قطب جنوب و شمال تولید می شود، اما سروو موتور دارای قطب های کمتری است. به دلیل اینکه در استپر موتور تعداد زیادی قطب وجود دارد، استپر موتور را قادر می سازد تا بین هر قطب دقیق تر حرکت کند و بدون استفاده از فیدپک بتوان از آن برای کاربردهای زیادی بهره برد. سرو موتور ها محتاج به انکودر دورانی هستند تا موقعیت شفت موتور شناسایی شود بخصوص اگر احتیاج به جابجایی دقیق باشد. 

در انتخاب بهترین موتور باید به معیارهای خود از جمله گشتاور، دقت موقعیت و توان درایو، هزینه و شتاب به مورد نظر دقت نمایید تا بتوانید بهترین موتور را برای سیستم خریداری نمایید. به طور کلی از تفاوت های استپ موتور و سروو موتور می توان به توانایی انتقال قدرت آن ها اشاره کرد که توانایی انتقال قدرت سروو موتور ها بسیار بیشتر از استپر موتور ها است. اما با این حال احتیاج به فیدبک موقعیت و مدار درایور پیچیده به منظور موقعیت یابی دقیق دارد.‌ سروو موتور ها احتیاج به گیربکس به منظور انجام عملیات با سرعت پایین داشته و نگهداری و تعمیرات سرو موتور ها را سخت تر می کند. از دیگر تفاوت های استپ موتور و سروو موتور می توان به هزینه آن ها اشاره کرد سرو‌و موتور ها نسبت به استپر موتور ها گران تر هستند.  فروشگاه cnc ارائه دهنده محصولات مذکور هستند. 

مدیر سایت

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :
    1