پرداخت امن از طریق درگاه زرین پال

سی ان سی الکترونیک
0

برای مشاهده لیست وارد شوید...

مشاهده محصولات فروشگاه

روش راه اندازی استپ موتور 4 سیمه

دسته بندی ها : دسته‌بندی نشده ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ مدیر سایت 7061 بازدید
روش راه اندازی استپ موتور 4 سیمه

آشنایی با استپ موتورها 

در ابتدا برای یادگیری روش راه اندازی استپ موتور 4 سیمه بهتر است با استپ موتور آشنا شوید. استپ موتورها نوعی موتور قدرتمند برای کنترل موقعیت هستند. در واقع این تجهیزات نوع خاصی از موتورهای بدون جاروبک می باشند و در پرینترهای رومیزی و دستگاه های سی ان سی و پرینترهای سه بعدی استفاده می شوند. به طور کلی در هر چیزی که به کنترل دقیق موقعیت نیاز داشته باشد این تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند. برای راه اندازی این تجهیزات به یک استپ موتور نما 17 یا استپ موتور با ابعاد دیگر نیاز دارید. دقت داشته باشید که استفاده از این موتور سبب می شود تا هزینه راه اندازی دستگاه شما در مقایسه با سروو موتور ها کاهش پیدا کند. بنابراین کار با آن ها بسیار راحت بوده و به راحتی راه اندازی می شوند. البته استپ موتورها امروز کاربرد بسیار گوناگونی دارند و علاوه بر موارد اشاره شده در پرینترهای جوهرافشان و اسکنرها و لنز بعضی از دوربین ها استفاده می شوند. در ادامه بیشتر در مورد این تجهیزات صحبت می شود. 

عملکرد استپ موتورها چگونه است؟

برای اینکه با این موتورها بیشتر آشنا شوید بهتر است در مورد عملکرد آنها اطلاعاتی داشته باشید. در این تجهیزات برای دوران یک پله از ۴ آهن ربای الکتریکی و چرخ دنده استفاده می کنند. توسط سیم پیچ خاصیت مغناطیسی ایجاد می شود که سبب جذب نزدیکترین دندانه استاتور چرخ می شود. در نهایت با استفاده از این خاصیت مغناطیسی موتور به حرکت در می آید. همانطور که اشاره کردیم این تجهیزات در سیستم هایی که به موقعیت دقیق و زاویه دقیق نیاز دارند استفاده می شوند. برای اینکه بتوانید در مورد روش راه اندازی استپ موتور 4 سیمه اطلاعاتی بدست آورید بهتر است در درجه اول با درایور آشنا شوید. در ادامه در مورد این تجهیزات اطلاعاتی در اختیارتان قرار می دهیم.

آشنایی با درایور استپ موتور 

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم برای اینکه بتوانید استپ موتور با هر ابعادی مانند استپ موتور نما 23 را راه اندازی کنید به یک درایور موتور نیاز دارید.  روش راه اندازی استپ موتور 4 سیمه با استفاده از این تجهیزات بسیار آسان است. دقت داشته باشد که این تجهیزات اقدام به دریافت کلاک PWM از میکرو کنترل کرده و آن را تبدیل به پالس و سیگنال قابل دریافت برای استپ موتور می کنند. درایور استپ موتور tb6600 یکی از بهترین درایور ها میباشد و ولتاژ کاری آن 9 تا 42 ولت دی سی است. این درایورها می‌ توانند تا 4 آمپر جریان را تامین کنند

روش راه اندازی استپ موتور 4 سیمه

حالا که با استپ موتور و درایور آشنا شدیم بهتر است در مورد روش راه اندازی استپ موتور 4 سیمه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهیم. شما می توانید با استفاده از آردوینو و درایور ، استپ موتور را راه اندازی کنید. در این پروژه قطعات لازم درایور tb6600 و یک استپر موتور 4 کیلو ، سیم جامپر نری، مادگی، ماژول آردوینو UNO R3 CH340G، کانکتور XH مادگی است‌. برای راه اندازی استپ موتور چهار سیمه در ابتدا اقدام به متصل کردن منبع تغذیه درایور کنید. دقت داشته باشید که برق استپ موتور از طریق آردوینو تامین می شود. به هر حال این کار توصیه نمی‌ شود چرا که امکان آسیب دیدن آردوینو وجود دارد. به این صورت که اقدام به القا کردن  موتور نویز الکتریکی به خطوط تغذیه خود می کند و سبب آسیب دیدن آردوینو می شود. بنابراین برای تامین برق استپ موتور می‌ توانید از یک منبع تغذیه 5 ولت برای استپ موتور و یک آداپتور 9 ولت تا 42 برای درایور استفاده کنید.

درایور استپ موتور tb6600

نکته ای در مورد درایورهای استپ موتور

دقت داشته باشید که  درایورهای که به صورت حلقه باز عمل می کنند باید تغذیه درایور متناسب با ولتاژ نامی استپر موتور اعمال شود. درایور هایی که به صورت حلقه بسته عمل کرده و از جریان موتور فیدبک گرفته می شوند نیاز نیست که تغذیه درایور به ولتاژ نامی استپ موتور محدود باشند‌. در درایور های میکرو استپ استپ موتور به علت وجود فیدبک جریان موتور نیازی نیست که تغذیه درایور به ولتاژ نامی موتور تولید محدود باشد. 

اطلاعاتی در مورد مصرف برق استپ موتور

استپ موتور به میزان ۲۴۰ میلی آمپر مصرف برق دارد. همانطور که ذکر شد استپ موتور مصرف برق بالایی داشته و برق زیاد مصرف می کند. لذا برای اینکه برق مورد نیاز آن را تامین کنید نیاز نیست که از آردوینو استفاده کنید. در این صورت می توانید از یک منبع تغذیه ۵ ولت خارجی که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم بهره ببرید. دقت داشته باشید این دستگاه در حالت ساکن هم برق زیادی مصرف می کنند. 

حال با کلیت راه اندازی استپ موتور 4 سیمه آشنا شدید برای آموزش بیشتر و تخصصی راه اندازی استپ موتور با درایور tb6600 به زودی مقاله ای را در اختیار شما قرار خواهیم داد

مدیر سایت

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :
    2